måndag 12 november 2007

Andra Omgången



Tema Jul

Ett färdigsytt/stickat/virkat/pysslat alster som mottagaren har användning för.

Två tyg, minsta storlek 100x100 cm om det är tyg till kläder. Tyger till tex applikationer och lapptäcken kan vara mindre, men skall i så fall vara flera. Den totala mängden tyg bör bli runt 2x2 meter. Tygerna skall gå att använda, vara rena och hela.

2 olika användbara sybehörsgrejer, tex nåldyna, måttband, iron-on, band, blixtlås, applikationer, knappar, märken, mönster.

Något som luktar och/eller smakar

En gåva, personligt vald till mottagaren.

Paketet skall vara skickat den 15 december.

Ni får eran Hemlis i mailboxen någon av de närmaste dagarna. Har ni ej hört något på fredag den 16, så mailar ni hemligahemlis(snabela)gmail.com

17 kommentarer:

Fiffiluren sa...

Det här med tygstorlek.. Eftersom många tyger ligger på en bredd om 150 cm., går det bra med 70 cm ??

Carolina sa...

Mattesnillet oponerar sig... 2x2 m är ju fyra kvadratmeter, mycket tyg ;)

Cecilia sa...

carolina: så tänkte jag med. Måste väl vara 2 bitar á 1 meter som menas?

Sarah sa...

Nybörjade på det här. Temat är ju jul- Ska det då vara julrelaterat innehåll? Eller kan man lägga tex tyger som inte är julrelaterade?

Anonym sa...

Man kan nog tolka jultemat ganska fritt. Hur luktar jul? Hur smakar den? Vad ser man? Vilken känsla väcker julen? Och sen utgår man från det. Det behöver inte vara tomtar på alla tyger... Tycker jag (som i huvudet redan har nästan hela paketet klart, återstår att se vad det blir i verkligheten!).

Anonym sa...

Nyfiken-fråga, hur fungerar det egentligen, lottas det ut vilken hemlis man får?

KlaramedK sa...

vilken kul grej, får man vara med nästa omgång om det blir en till?

Anonym sa...

Finderar oxå över detta med tygstorlek???

Å jag hoppas att man inte måste följa temat slaviskt..

Anonym sa...

150x70 borde väl räknas som 100x100, tycker jag. Det är ju i alla fall tillräckligt mycket för att man ska kunna använda det och det är väl huvudsaken. 70x70 som det var förra gången blev däremot lite lite.

Anonym sa...

Jag har försökt skriva kommentar i min motagares blogg, men det är inte tillåtet med anonyma inlägg där. Hur ska jag då kunna fråga henne saker utan att avslöja vem jag är?

Anonym sa...

Sista anonymen: du kan väl be hemlisadministratörerna be din hemliga vän, att besvara din fråga på sin blogg.
säger anonym C

Anonym sa...

Trikåmudd räknas det som ett sytillbehör?

Gekko sa...

Trikåmudd kan räknas som sybehör. En tillräckligt stor bit kan också räknas som ett tyg. Och alla är välkomna att tolka jultemat fritt.

Bibabba sa...

Jag må vara korkad, men jag fattar verkligen inte hur mkt tyg man ska skicka. Om man ska skicka 2 tyger som är minst 1*1m eller 0,7*1,5m så blir ju inte två tyger ens i närheten av 2*2m. Ska i så fall bit nr 2 vara mycket större än 0,7*1,5m?
Jag tänkte skicka tyg jag har hemma, oanvänt såklart. Jag måste veta vilka storlekar som gäller så jag vet om det är tillräckligt stora bitar.

Sarah sa...

Vad jag förstod så kan man skicka 70*150 cm, och så två tygstycken. Då blir det ju 140*300 sammanlagt. och två stycken som är 1*1m blir ju 2*2 tillsammans. Så då blir det väl lite mer om man skickar 0.70*1.50. Men oftast ligger ju tygerna på 1.5 m bredd

Bibabba sa...

Nusse : Jag tror inte att vi räknar på samma sätt. 70*150+70*150=140*150. Alltså 1,4*1,5m

Likaså bli ju 1*1m+1*1m= 2*1m, inte 2*2.

Det är ju en sak att tyg nr 1 kan vara 1*1 eller 0,7*1,5m, men ska tyg nr 2 då vara större för attkompensera att tyg nr 1 är mindre? det är DET jag vill veta. Om jag räknar rätt ska tyg nr 2 i så fall vara 2*1,5m för att det ska motsvara 2*2m totalt.

Bibabba sa...

Nu har jag mätt tygerna jag ska skicka o det är 3,9 m2 totalt, så det får gå!